Washington D.C

Fredag 6 November tog jag bilen till flygplatsen (O'Hare vid Chicago), dar lamnade jag den for att ta det dar flygplatstaget till min terminal, dar letade jag ratt pa min Gate och sen fick jag sitta oh vanta i nastan en timme. Sen flog jag i ungefar tva timmar och sen, ANTLIGEN var jag framme! :)
Da blev det att leta ratt pa Metro taget for att ta mig till vandrarhemmet.
Det var ett valdigt trevligt vandrarhem, Hostelling International Washington D.C
Nar jag last in mina grejer i skapet gick jag ut for att titta pa sevardheter och sant :)

Forst blev det en svang runt Vita Huset. Det var ratt haftigt. Tank att presidenten bor dar och att det ar sa gammalt liksom, massor presidenter som bott dar i flera artionden, eller snarare tva arhundraden.
Sedan gick jag vidare mot Washington Monument, det var stort, MYCKET stort!

Efter det blev det National Museum of American History. Intressant men FOR stort, hehe.
Hann inte ga overallt innan det stangde. Men sag det viktigaste typ.

Sen gick jag en svang ute igen, till Lincoln Memorial. Pa vagen passerade jag World War II Memorial. Det var fint dar. Lincoln memorial var "bara" en staty av honom och inte sa mycket mer. Men fran det stallet kunde man se Washington monument speglas i den dar langa vattengrejen och det var jattefint :)Fast fick ingen bra bild pa det, fontan-grejen nedan ar fran World War II Memorial... Sag aven Washington monumentet igen :)

Nar jag kom tillbaka till vandrarhemmet var det en tjej dar som heter Renae.
Hon var ocksa ensam dar sa vi bestamde att gora sallskap.
Vi gick till en pub/restaurang och at mat. Jag tog caesarsallad och vitt vin :)

Pa lordagen gick vi till The Capitol. Det var valdigt stort det med, som alla andra byggnader och sevardheter. Darinne, i The Capitol, var president Obama samma dag. Folk stod i klungor utanfor och pratade om det och att han skulle komma ut snart. Men det missade vi, for det var ju poliser overallt och dom stangde av typ alla gator runt om byggnaden sa man visste ju inte vilket hall han skulle ta liksom. Dom sa att det inte var vart att vanta sa vi gick igen.

Sen gick vi till Library of Congress, det var himla haftigt, jattefint inuti och man fick kika in i sjalva bibblan genom en glasrutegrej, kanns fel att kalla det bibblan till och med for det var sa vackert och stort. Vi hamnade mitt i en guidad tur darinne i glasruterummet och da fick vi veta en massa. Till exempel att det ar over 130 miljoner foremal dar, varav over 20 miljoner bocker. Fick ocksa veta att man inte far ga in och lana hur som helst dar. Man far ga fram till en person och saga vad man vill ha och sa gar dom och tar fram det, det ar bra om man ringer innan for det kan ta VALDIGT lang tid att hitta det man soker. Det ar BARA de som jobbar dar som far ta ut bocker ur hyllorna OCH "congressmen" med da, som liksom Presidenten och de i kongressen.

National Archives nasta! Harinne finns "Declaration of Independence" och "The Constitution", det ar haftigt.
Sen finns det lite andra papper som sakert ar viktiga, men som inte sager mig nagot :P

Vidare mot National Museum of Natural history. Det var ungefar som Naturhistoriska i Stockholm. Stort och roligt och haftigt med en massa konstiga och fina djur och sant.

Efter det var det dags for nasta museum, National Air & Space Museum. Det var faktiskt ratt bra dar. Trodde det skulle va lite trakigt men det var intressant. Vi sag Amelia Earharts flygplan, utstallning om alla Apollo resorna typ. Och en massor annat!

Till sist tankte vi att ett besok pa American Indian Museum kan vara spannande, men nej, det va daligt.
Inte sa mycket intressant dar tyvarr, sen hade vi inte sa mycket tid heller sa vi kanske missa det basta, det vet man ju aldrig, men det vi hann se var inte mycket intressant... Da ar det battre pa High Chaparall, hehe :P
Sen at vi pa Mc Donalds och satt dar resten av kvallen och pratade, sen var det laggdags.
Jag skulle ju upp tidigt dan efter for att flyga hem igen.
 Renae och Jag med The Capitol i bakgrunden, lordag kvall.

Pa sondagen fick jag ga upp vid 5 for att hinna checka ut och ta en taxi till flygplatsen, eftersom Metro taget inte gar sa tidigt pa sondagar. Hann i tid till flygplatsen, kopte mig lite frukost och sen fick jag vanta igen.
Tva timmar senare var jag i Chicago igen :)

Hade en mycket lyckad och trevlig resa!
Kram

Bild-uppdatering.

Ja har kommer en kort bild-uppdatering!
Halloween 2009

Washington D.C bilder och info kommer langre fram.

rubriker ar alltid svart...

Washington D.C var jattebra! :)
En mycket lyckad resa blev det, aven fast jag akte ensam.
Kommer mer info sen och bilder, har inte hunnit fa in i datorn an bara.

Just nu sitter jag har och funderar pa att lagga mig i sangen o se en film...
Men nej det borde jag ju inte, for jag har att plugga :(
Men min vardmamma sager hela tiden att "du behover ju bara klara kursen, ha roligt istallet for att plugga" :)
Hehe, det ar ju sant i och for sig, jag behover ju inte fa mer an godkant liksom sa jag "maste" ju inte plugga en massa egentligen, fast jag har anda gjort det varje vecka... Man kanske kan fa gora ett undantag den har veckan bara??? Fick tillbaka "Midterm" forra veckan o fick veta betyg pa den och info sa man kunde rakna ut hur man ligger till i hela kursen. Pa provet fick jag B, vilket ar ratt bra eftersom man kan ha A,B,C eller D, eller F som ar Fail (IG).
I hela kursen ligger jag typ ett poang fran betyget B, ligger pa C just nu, men jag har gjort en grej som man far extrapoang for sen i slutet av kursen sa jag kommer nog fa B, om jag vill det liksom... Men som sagt, enligt Cultural Cares regler for au pair programmet behover jag bara klara kursen, alltsa bara fa D. Sa det lar jag ju gora iaf.
Orkar inte plugga :/
Far se hur jag gor!

By the way sa har barnen varit jattemysiga och snalla tva dagar i rad nu. Sant gillar vi :)
Kram kram...

NU!

"Ja NU ar det gjort", som nagon i Saltkrakan skulle sagt...

Har bokat flyg till Washington DC. Aven bokat vandrarhem (hostel).
Min vardfamilj har bestamt sig for att ta en liten "vacation" i Chicago 2 dar.
Sa jag bestamde mig for att ta en liten "vacation" i Washington DC.
Kommer bli jattekul! JA jag aker ensam, men jag kommer ha kul anda!
Bli inte radda nu alla dar hemma, familjen har hjalpt mig med flygbokning och
jag valde det "sakraste" vandrarhemmet, lite dyrare men det far det vara vart...
Jag har tankt se Vita Huset, Washington Monument & nagot museum.
Aker pa Fredag kl. 10:25 fran O'Hare (Chicago) och ar hemma igen pa Sondag kl. 9:15.
Ar ledig halva Torsdag med men det gar at till att packa ryggan och planera lite :)

Mar forresten bra nu, det var nagon konstig 24-timmarsgrej, den som pojken haft innan tror jag.
Idag hade flickan nagot liknande med och pappan borjar kanna sig dalig... Ar val nagot som gar.

Halloween var bra, men jag var ju trott sa klart sen dagen innan.
(Da lag jag i sangen HELA dagen, forutom nar jag kraktes eller forsokte ata nagot.)
Pa Halloween akte vi (familjen, farforaldrarna o jag) och at mat pa restaurang,
sen nar vi kom hem kladde barnen ut sig och sa gick vi "Trick or Treat" i en timme lite drygt.
Det var annorlunda och roligt att fa uppleva har i Usa, ar ju lite "storre" har an i Sverige...
Sen blev det film med Lais & Ludi. Vi sag Twilight hemma hos Ludi. Den var ok/bra.
Sondagen va jag med Lais & Ludi pa fm/dan.Pa kvallen var jag, Maria o Marina pa Six Flags.

NU blir det plugga lite och sen sova!